Scenariusz lekcji z przedmiotu „Projektowanie” dla kl.II Technikum Budowlanego, oraz z przedmiotu „Obiekty w Środowisku” dla kl.II Liceum o profilu –kształtowanie środowiska
Temat: „Architektura starożytnej Grecji”- porządki architektoniczne.
Czas realizacji : 2 godziny lekcyjne.
POZIOM WIADOMOŚCI
Uczeń potrafi:
- zdefiniować porządki architektoniczne
- wymienić porządki architektoniczne
- wymienić elementy kolumny
- zapamiętać nowe pojęcia
- podać przykłady budowli w różnych porządkach architektonicznych
Zrozumienie wiadomości pozwala uczniowi:
- rozpoznać elementy charakteryzujące poszczególne porządki architektoniczne
- porównać charakterystyczne detale w różnych porządkach
- wymienić różnice istniejące w kolumnach i głowicach w porządku : doryckim, jońskim i korynckim
POZIOM UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń potrafi :
- rozróżnić porządki architektoniczne w budowlach starożytnej Grecji
- rysować kolumny i głowice w różnych porządkach
- wymienić świątynie występujące na Akropolu
- wymienić elementy świątyni porządku doryckiego
FORMY PRACY UCZNIÓW
- praca w parach przy komputerach
- praca indywidualna
METODY NAUCZANIA
- pogadanka wprowadzająca i utrwalająca
- ćwiczenia rysunkowe
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- tablica szkolna
- komputery
- papier format A4
- przybory do rysowania
- plansze
TOK ZAJĘĆ
I. Faza wprowadzająca:
- krótkie przypomnienie wiadomości o poznanych kulturach starożytnych: Egiptu i Mezopotamii
II. Faza realizacji:
- Podaję temat lekcji
- Uczniowie włączają komputery i wyszukują podanej strony internetowej z architekturą starożytnej Grecji
- Uczniowie zapoznają się z konstrukcją i formą architektury starożytnej Grecji, porządkami architektonicznymi i poznają przykłady różnych budowli
- Uczniowie robią notatkę w zeszycie
- Uczniowie rysują głowice kolumn w poznanych trzech porządkach architektonicznych
III. Faza podsumowująca
- Pokazuję uczniom na planszy różne rodzaje świątyń, kolumn, głowic
- Uczniowie rozpoznają poznane porządki architektoniczne, zwracają uwagę na charakterystyczne detale
- Przeprowadzam z uczniami test na komputerach sprawdzający ich wiedzę
- Oceniam uczniów aktywnych na lekcji oraz z najlepszym wynikiem z testu
- Zadaję pracę domową:
Wymień świątynie występujące na Akropolu w Atenach i określ w jakich są one porządkach architektonicznych.
Zamieszczam również test sprawdzający wiedzę z tego tematu.
TEST SPRAWDZAJĄCY
1.W kulturze greckiej wyróżniamy następujące okresy
a) archaiczny, klasyczny, hellenistyczny
b) dorycki, joński, koryncki
c) archaiczny, klasyczny, dorycki
d) hellenistyczny, dorycki, joński
2.Entazis to:
a) głowica
kolumny
b) podstawa kolumny
c) pionowe żłobkowanie kolumny
d) zgrubienie trzonu kolumny
3. Stylobat to:
a) zgrubienie trzonu kolumny
b) podstawa kolumny
c) pionowe żłobkowanie kolumny
d) głowica kolumny
4.Głowica kolumny ozdobiona wolutami (ślimacznicami) występuje w porządku:
a) doryckim
b) jońskim
c) korynckim
d) toskańskim.
5.Świątynia Partenon na wzgórzu Akropol w Atenach jest przykładem:
a) porządku doryckiego
b) porządku jońskiego
c) porządku korynckiego
d) porządku toskańskiego.
6.Porządek joński reprezentuje:
a) Partenon na Akropolu w Atenach
b) Świątynia Zeusa Olimpijskiego w Atenach
c) Erechtejon na Akropolu w Atenach
d) pomnik Lizykratesa w Atenach
7.Architraw,fryz i gzyms to elementy:
a) belkowania
b) przyczółka
c) głowicy
d) trzonu kolumny
8.Kolumny nie miały bazy i wsparte były bezpośrednio na stylobacie w porządku:
a) jońskim
b) doryckim
c) korynckim
d) kompozytowy
Przygotowała : Joanna Sztreker